Nacida en Madrid, terminó su bachillerato en la Munich International School. Empezó sus estudios en el mundo del teatro en la Nuova Accademia di Belle Arti de Milán, en la especialidad de escenografía, obteniendo al graduarse la calificación de Cum Laude. Su primer trabajo como asistente de escenografía fue con Luciano Damiani en el Piccolo Teatro de Milán, donde aprendió el arte del Teatro clásico italiano de la mano de Giorgio Strehler. Aquí decidió enfocar su atención más adelante en la dirección de escena y el trabajo de la interpretación actoral.

Ha trabajado como escenógrafa y figurinista en las óperas Hänsel und Gretel (Humperdinck), Lo Schiavo liberato ( Stradella,) Così fan tutte, Don Giovanni (Mozart); Doctor Faustus (Marlowe); Nostoi, La vita facile y Cassandra Express (Fernández), Bastiano e Bastiana (Mozart); Falstaff (G.Verdi), en los teatros Regio di Parma, Bunka Kaikan de Tokyo, Teatro Marrucino de Chieti, Teatro Politeama Pratese de Prato, Festival Wallonie en Bélgica y Teatro Lirico de Cagliari. Su interés por la interpretación vocal y actoral le llevó a estudiar canto lírico con Aldo Verrecchia durante 10 años en los cuales debutó algunos roles de ópera. También se enfocó en el estudió de dirección escénica.Como directora y escenógrafa ha dirigido Der Jasager (K. Weill), Il Trovatore, Rigoletto, La Traviata (G. Verdi), Amica (P.Mascagni), Falstaff (G.Verdi), Manuela y Bolívar (D.Luzuriaga), La Verbena de la Paloma (T.Bretón), La Fille du Régiment (G.Donizetti), La Bohème (G.Puccini), Carmen (G. Bizet), Barrios Rebeldes (G. Khalifé – Mejía/Cárdenas/Luzuriaga), Piazzollissimo (A. Walter- H. Piazzolla), Hamelin (J.Mayorga) y Cuando acabe la escena y Niño fósil (A.Tola) en el Teatro Sociale de Rovigo, Teatro Sociale de Brescia, Teatro Marchetti de Camerino, Teatro della Fortuna de Fano, Teatro Verdi de Busseto, Villa Carmignani Collesalvetti (Livorno), Teatro Sucre, Teatro México, Teatro Variedades y Patio de Comedias en Quito (Ecuador), Teatro Centro Cívico Maac, Guayaquil (Ecuador), Teatro Aristotelius de Thessaloniki, Festival de Opera Calviá de Mallorca, Teatro Calderón Haagen Dasz de Madrid, Teatro dei Rinnovati de Siena, Teatro Argentina en Roma, Teatro Nacional de Plovdiv, Theater De Maagd en Bergen op Zoom, Parktheater Eindhoven, Capitole Theater en Gent, Nieuwe Luxon Theater en Rotterdam, Koninklijk Theater Carré en Amsterdam, Lucent Danstheater en Den Haag, Ancient Roman Theatre Plovdiv.Ha escrito dos obras de teatro musical Händel 2.0 (M.E.Mexia- A.De Diego) y OlimPóPera (M.E.Mexia) para la Compañía Nacional del Teatro Sucre de Quito.

Otra importante actividad ha sido la dirección y edición de documentales en formato DVD. Para el Teatro alla Scala de Milán hizo el vídeo oficial de la historia del Teatro así como su Reconstrucción y Restauración. Análogamente para la historia del Teatro de Rovigo. El Teatro Regio de Parma le comisionó el DVD Renata Tebaldi, profonda ed infinita. Con ocasión del International Opera Festival Miskolc en Hungria, preparó la película proyectada en la ópera Fedora con Giuseppe Giacomini y Eva Marton.

Al mismo tiempo y en paralelo con su actividad operística ha dedicado varios años a la sanación holística, toda esta experiencia acumulada se tradujo en la creación y desarrollo de un nuevo método llamado Cre@ctivando®, que se utiliza para desarrollar y activar la capacidad de crear e interpretar libremente eliminando arquetipos, hábitos y creencias que bloquean la creatividad y la autoestima del artista combinando técnicas de teatro y energía sanadora. Estos talleres para artistas los ha realizado en Madrid, Barcelona, Elda, Valencia, Quito y Panamá con incitante éxito. Desde el año 2015, es profesora en residencia en la Universidad San Francisco de Quito, donde se celebran dos veces al año los talleres de su método Cre@ctivando®, para los alumnos de canto y música del Berklee College of Music.

Born in Madrid, Spain, she finished her High School at the Munich International School in Germany. Then she started her studies in the Performance Arts at the Nuova Accademia di Belle Arti in Milan, Italy, specializing in stage design and costume designer. She was graduated with a Cum Laude qualification.Her first experience as assistant set designer was with Luciano Damiani in the Piccolo Teatro in Milan. She also learned there with Giorgio Strehler the art of the classical Italian Theater. It was right after this time that she decided to focus her attention mainly to the stage direction and the actor’s interpretative qualities. Her interest for the vocal and acting interpretation took her into studying lyric singing with Aldo Verrecchia during 10 years, debuting several roles of a few operas.

She worked as set and costume designer in the Humperdinck’s Hänsel und Gretel, Lo Schiavo liberato (Stradella,) Così fan tutte, Don Giovanni (Mozart), Doctor Faustus (Marlowe), Nostoi, La vita facile y Cassandra Express (Fernández), Bastian und Bastiana (Mozart), Falstaff (G.Verdi), in the theaters like Regio di Parma, Bunka Kaikan in Tokyo, Teatro Marrucino in Chieti, Teatro Politeama Pratese in Prato, Festival Wallonie in Belgium and Teatro Lirico in Cagliari. As stage director and set designer she directed K.Weill’s Der Jasager , Il Trovatore, Rigoletto, La Traviata (G. Verdi), Amica (P.Mascagni), Falstaff (G.Verdi), Manuela y Bolívar (D.Luzuriaga), La Verbena de la Paloma (T.Bretón), La Fille du Régiment (G.Donizetti), La Bohème (G.Puccini), Carmen (G. Bizet), Barrios Rebeldes (G. Khalifé – Mejía/Cárdenas/Luzuriaga), Piazzollissimo (A. Walter- H. Piazzolla), Hamelin (J.Mayorga) and Cuando acabe la escena (A.Tola) in the theaters like Teatro Sociale in Rovigo, Teatro Sociale in Brescia, Teatro Marchetti in Camerino, Teatro della Fortuna in Fano, Teatro Verdi in Busseto, Villa Carmignani Collesalvetti (Livorno), Teatro Sucre , Teatro México, Teatro Variedades and Patio de Comedias in Quito (Ecuador), Teatro Centro Cívico Maac, Guayaquil (Ecuador), Teatro Aristotelius in Thessaloniki, Festival de Opera Calviá in Mallorca, Teatro Calderón Haagen Dasz in Madrid, Teatro dei Rinnovati in Siena, Teatro Argentina in Rome, State Opera of Plovdiv, Theater De Maagd in Bergen op Zoom, Parktheater Eindhoven, Capitole Theater in Gent, Nieuwe Luxon Theater in Rotterdam, Koninklijk Theater Carré in Amsterdam, Lucent Danstheater in Den Haag, Ancient Roman Theatre Plovdiv.She wrote and created two musical plays about opera, Händel 2.0 (M.E.Mexia- A.De Diego) and OlimPóPera (M.E.Mexia) for the National Opera Company of the Teatro Sucre in Quito.

Another important activity has been the direction and editing of documental films in DVD format. For the Teatro alla Scala in Milan, she did the official video of the theater’s history as well as its reconstruction and restoration. Similary for the Rovigo Theater’s history. The Teatro Regio di Parma commissioned her the DVD Renata Tebaldi, profonda ed infinita. In the occasion of the International Opera Festival in Miskolc, Hungary, she prepared the film that was used in the Fedora Opera with Giuseppe Giacomini and Eva Marton.

At the same time and in pararell with her operatic activity she has dedicated a good number of years to the holistic healing purposes. All the accumulated experience ended up with the creation and development of a new method called Cre@ctivando©, that is used to grow and activate the capacity of creation and interpretation with absolute freedom, eliminating archetypes, habits and beliefs that block the artist’s creativity and selfesteem and this only combining well known theater technics with healing energy. She has already organized some workshops of this new method addressed to artists in Madrid, Barcelona, Elda, Valencia, Quito and Panamá with encouraging success. Since 2015, she teaches twice a year at the University of San Francisco de Quito her method Cre@ctivando®, for all the music and singing students of the Berklee College of Music.

Contacto / Mail me: agatarco@mac.com